16 / June / 2010 Første dager mot Brazil
Så kom vi avgårde omsider. Klokka 7 om kvelden i forgårs hadde vi full dieseltank, fulle vanntanker og var ellers klare for en lang tur. Det blåste friskt og vi kjente at i hadde vært for lenge i havn. Jeg tålte ikke så godt å være lenge under dekk, og det samme gjaldt for oss alle i større og mindre grad. Vi oppdaget at laderegulatoren for solcellepanelene ikke fungerte som den skulle og det krevdes en innsats fra elektrikeren ombord. Alt i alt var dette nok til at vi bestemte oss for å ta natta på svai. Gran Canaria kysten har ikke så mange gode ankringsplasser siden vinden tar tak og brenningene er kraftige. Men vi visste om en trygg plass der vi lå da Anniken var med oss på tur: Ved Arinaga er det bygd en skikkelig molo med tanke på industriutvikling. Foreløpig er det bare et ganske stort basseng og noen fartøyer fortøyd ved moloen.Inne mot stranda kastet vi anker på 5 meter og fikk endelig laget oss litt middag" midt på natta. Underveis hadde vi forøvrig vært vitne til en redningsaksjon med helikopter. Vet ikke helt hva som hadde skjedd, og det var mørkt. Men en mann ble i hvertfall firt ned fra helikopteret på et skjær hvor en eller annen trengte assistanse. Innenfor moloen merket vi fremdeles vinden, men det er noe helt annet når vannet er flatt. Vi sov godt natta gjennom og neste morgen fikk Stein fiksa laderegulatoren. Vi spiste god frokost og kikka litt på windsurferne som hadde et paradis innenfor moloen de også. Så lettet vi anker og var i gang igjen. Jeg hadde endel tellerskritt igjen på mobilabonnementet mitt, så så lenge det var dekning fikk Ingeborg ringe til slekt og venner i Norge.
Vind, vær og framdrift: Det var litt friskt til å begynne med, 25knop, men det roet seg etterhvert. Hastigheten vår var rundt 5 knop i starten, men ble lavere utover natta. Det var overskyet og så truende ut mot vest da det lysnet i morges, men det gled forbi og nå er det sol og deilig.
For første gang har vi brukt vindroret og det fungerer utmerket. Så nå har vi rormann som gjør jobben uten at vi må tilføre hverken mat, strøm eller annen energi. Det krevdes litt innsats for å finne riktig selføring, men nå går det helt greit med bare forseilet oppe. Tenker å ta opp lettvindsseil nå for å få mer fart i skuta. Vi har seilt 93 nm de siste 24 timene. Dette er et nøkkeltall som alle seilere på langtur opererer med, så vi får begynne med det vi også. Avslutter denne rapporten med avlest posisjon: 26gr 31,6min nord 16gr 2,9 min vest